Woonwinkels van Richard en Wilma rollen soepel door de coronacrisis
Ze hebben allebei een eigen woonwinkel, runnen deze alleen en beleven zakelijk gezien een prima eerste deel van 2021. Dit zijn enkele belangrijke overeenkomsten tussen Richard de Grutter en Wilma Boksebeld. Flinke verschillen tussen de eigenaar van De Grutter Slapen en Wonen en de eigenares van Wilma@Home zijn er ook, zo blijkt tijdens een online interview met de enthousiaste ondernemers.
Neem alleen al de grootte van de winkels. Richard beschikt over bijna 1000 vierkante meter winkeloppervlak, terwijl Wilma het met 173 vierkante meter moet doen. Daar kan zij overigens uitstekend mee uit de voeten. Haar producten zijn ook totaal onvergelijkbaar met die van Richard.
Vintage
Wilma@Home is sinds drie jaar te vinden aan de Rijksstraatweg 123 in Twello. Het winkelaanbod bestaat onder meer uit vintage en industriële meubels, stalen kasten en lampen en de meest uiteenlopende accessoires voor in en rond huis.
Richard verkoopt aan de Twelloseweg 79 in Terwolde alle denkbare slaapkamerproducten waaronder boxsprings, matrassen, bedbodems, dekbedden en kussens. Daarnaast heeft hij relaxfauteuills in zijn assortiment en verzorgt hij de volledige stoffering van een woning. Voor het stofferen en bezorgen huurt hij mensen in.
Een ander verschil is dat klanten van De Grutter volgens Richard heel bewust in hun auto stappen om bij hem producten aan te schaffen of zich te laten adviseren, terwijl de winkel van Wilma veel meer een inloopkarakter heeft.
Te risicovol
Het alleen op afspraak winkelen, dat tot voor kort een tijdlang verplicht was, is Richard zeer goed bevallen. Toch vindt hij het te risicovol hieraan onverkort vast te houden. “Want hoe reageert de consument die voor een dichte deur komt te staan als hij of zij geen afspraak heeft? Ik ben hier nog zoekende in.”
Wilma vond het winkelen op afspraak ook best prettig, maar zij weet sinds een paar weken dat zij het contact met de klant die spontaan binnenloopt om lekker te snuffelen heeft gemist. “Daarom geef ik de voorkeur aan een vrije inloop. Ik ben donderdag, vrijdag en zaterdag open, maar als iemand een keer op een andere dag wil komen en ik heb geen andere verplichtingen dan kan dat zeker.”
Terugkijkend op de periode sinds medio december - toen premier Rutte de tweede lockdown afkondigde - kunnen Richard en Wilma niet anders dan hier tevreden over zijn. “Door de persoonlijke aandacht en één op één aandacht in deze periode hebben wij erg goede resultaten kunnen halen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, zegt Richard.
Gevelletters
Wilma heeft geen moment in de rats gezeten: “Ik heb nog meer dan dat ik al deed Instagram gebruikt en hiermee heb ik veel spullen zoals grote gevelletters weten te verkopen. Ik ben ook bepaalde producten naar klanten gaan verzenden en samen met mijn man reisde ik door het hele land om spullen te bezorgen. Dat vond ik hartstikke leuk. Je wordt in zo’n rare periode ook creatief en gaat op zoek naar nieuwe manieren om klanten te bereiken.”
Online is Richard minder actief dan Wilma. Hij ziet er wel op toe dat zijn bedrijfssite op orde is. Verder vertrouwt hij op zijn vakmanschap: “Om aan de wensen van onze klanten te voldoen ligt onze focus regionaal. Alleen dan kun je je servicegerichtheid waarborgen. Essentieel in ons werk is de verbinding maken met de klant. Dit doe ik door dicht bij mezelf te blijven, oprecht geïnteresseerd te zijn in de klant en indien nodig ook ‘nee’ te verkopen, bijvoorbeeld als iets niet past.”
Top 2000 Café
Wat niet veel mensen weten is dat een aantal kastjes en radio’s uit de collectie van Wilma afgelopen december door miljoenen tv-kijkers zijn gezien. Ze gaven extra sfeer aan het Top 2000 Café, het eindejaarsprogramma gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk.
Wilma: “Een medewerkster van dit programma had al eens bij mij een oude radio gekocht.” Dat haar bedrijfsnaam in de aftiteling van het Top 2000 café niet werd genoemd, vindt de onderneemster geen probleem: “Ik ben heel erg blij met en trots op mijn winkel.”